ارزیابی میزان تأثیر برنامه آموزشی "مدیریت خشم در رانندگی" بر رفتار رانندگان جوان |
کد مقاله : 1042-ITAC2012-FULL-F |
نویسندگان: |
گل آذین یداللهی *1، نصیر برادران رحمانیان2، علی زایرزاده3 1مشهد - نبش تقاطع بلوار خیام و بلوار فردوسی - اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی 2مشهد - نبش تقاطع بلوار خیام و بلوار فردوسی- اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی 3مشهد- نبش تقاطع بلوار خیام و بلوار فردوسی- اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی |
چکیده مقاله: |
خشمگین شدن یکی از مهمترین دلایل بروز حوادث ترافیکی است. وقتی کسی جلوی راننده ای می پیچد یا با فاصله کم و ناامن در عقب خودرو او حرکت می کند و یا زمانی که راننده ای به دلیل سرعت کم خودرو جلویی مجبور به کاهش سرعت می شود، راننده خشمگین ممکن است مرتکب اقدامات خشونت آمیزی غیرقابل جبرانی شود. ارائه آموزش های کنترل خشم در حین رانندگی بخصوص برای افراد جوان امری لازم و ضروی است. در این مقاله میزان اثربخشی یک دوره آموزشی خاص با عنوان "مدیریت خشم در رانندگی" بر رفتار رانندگان جوان مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش بمنظور ارزیابی رفتار رانندگان جوان در هنگام عصبانیت از روش قبل و بعد استفاده شده است. قبل از آغاز دوره آموزشی، با طرح سئوال در قالب پرسشنامه، نظر رانندگان جوان در مورد مسائل مختلفی که موجب عصبانیت آنها می شود جمع آوری شد و پس از اتمام دوره آموزشی نیز مجدداً این سؤالات از شرکت کنندگان دوره آموزشی پرسیده شد. با جمع آوری اطلاعات قبل و بعد از دوره آموزشی و تحلیل اطلاعات بدست آمده، میزان تأثیر دوره آموزشی مذکور مورد ارزیابی قرار گرفت. |
کلیدواژه ها: |
آموزش های ایمنی ترافیک، ارزیابی قبل و بعد، مدیریت خشم در رانندگی، رانندگان جوان |
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |