ارائه مدل پیش بینی تصادف برای تغییر وضعیت راه از دوخطه به چهارخطه و مطالعه موردی در خراسان شمالی |
کد مقاله : 1054-ITAC2012-FULL-F |
نویسندگان: |
کریم نصیراحمدی *، حامد معروف خراسان شمالی-بجنورد-چهارراه شهدای دانش آموز-ابتدای خیابان قیام جنوبی-اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان شمالی. |
چکیده مقاله: |
همزمان با افزایش حجم ترافیک در راههای دوخطه، شرایط ترافیکی به حالت اشباع یا نزدیک به اشباع خواهد رسید. این موضوع افزایش تصادفات و معضلات ایمنی را در برخواهد داشت. در این مواقع یک سازمان در زمینه ترافیک و راهسازی با چندین گزینه مواجه خواهد شد: 1- گزینه اول آنست که راه به حالت دوخطه باقیمانده و نارضایتی در کاربران راه در اثر معضلات تردد و تأخیر زیاد افزایش یابد. 2- سازمان می تواند قسمتهای کوچکی را به مسیر در طول راه به عنوان خط عبوری کمکی برای کاهش طول صف ترافیک اضافه نماید. 3- در گزینه سوم، راه دوخطه می تواند به راههای چهارخطه جداشده یا جدانشده تبدیل گردد. راه تغییر یافته معمولاً همان مسیر و امتداد قبلی را خواهد داشت. از آنجا که تبدیل راه به حالت چهارخطه ترافیک بیشتری را سرویس دهی خواهد کرد لذا باید ایمنی کافی را نیز تامین نماید. بهترین راه برای ارزیابی تاثیرات ایمنی بسط یک مدل است که شرایط موجود در حالت دوخطه را ایجاد نماید و مزایای تغییر به حالت چهارخطه را پیش بینی نماید. این موضوع نیازمند حجم زیادی از داده های طرح هندسی و آمار تصادفات برای تغییرات بین شرایط دوخطه با چهارخطه می باشد. از آنجا که چنین داده هایی در دسترس نمی باشد، قضاوت تأثیرات ایمنی تغییر راههای چهارخطه به راههایی با تعداد خط بیشتر باید بر اساس سایر منابع اطلاعاتی انجام شود. در این مقاله سعی شده است با داشتن اطلاعات قبل و بعد تغییر مقطع راه برای یک مطالعه موردی در استان خراسان شمالی، مدلی برای پیش بینی تصادفات ناشی از تغییر راه از حالت دوخطه به چهارخطه ارائه گردد تا به عنوان مرجعی در زمینه تأثیر ایمنی برای شرایط مشابه، مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها: |
تصادف، مدل پیش بینی، ترافیک، تغییر مقطع مسیر. |
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |